Bekymret for egen læring

Publisert i Karmøynytt.

Elevene i 8. klasse på Skudenes Ungdomsskole er bekymret for sin egen læring etter at kommunen har vedtatt å samle elevene i to klasser i stedet for tre.
Meldingen, som kom forrige uke, kom som et sjokk på både elever og foreldre, og frykter for at det går ut over både læringen og miljøet.
-Det kom veldig uventet. Det er oss det går ut over, sier Karianne Pedersen (14), som går i 8. klasse.
-Vi er sure og frustrerte. Det blir vanskeligere å lære med en så stor klasse. 30 elever per klasse er mye, sier Martin Kvilhaug (14).
-Vi har blitt kjent og glad i klassen. Jeg er redd for at det skal bli ødelagt. Alle trives godt allerede, sier Silje Rasmussen Dahle (14).
Til neste skoleår har ungdomsskolen 59 elever i 9. klassetrinn, som gjør at ungdomsskolen faller under elevtallet på 61 stykk som er kravet for å få utløst flere ressurser.
Underskriftskampanje
8. klassingene har engasjert seg, og driver nå med en underskriftskampanje som de vil gi til kommunen.
-Vi har lyst til at alle i 8. Klasse skal skrive under slik at vi kan fortsette å ha det slik som nå, sier Martin.
-Vi håper at kommunen hører på oss og prøver å få det til å funke, fortsetter han.
Mobbing
Med økt antall elever per klasse er elevene redde for å ikke bli sett av lærerne, og er nervøse for at det kan bli grupper og at trivselen kan synke og føre til mobbing.
Elevene forteller om et godt klassemiljø med høy trivsel og at de har blitt ganske gode venner med hverandre. Frykten er stor for at det blir ødelagt.
-Det er enklere når en er mindre. Når vi er flere så blir det vanskeligere for lærerne å se elevene og hva de trenger. Når vi blir en så stor klasse, så blir det grupperinger. De som da faller utenfor har større sjanse for å bli mobbet, sier Martin.
Rolig rektor
Rektor på Skudenes ungdomsskole, Kjell Inge Bråtveit, sier han er trygg på at skolen er god nok når det kommer til læring, og viser til at de har et bra samarbeid med både elever og foreldre.
At elevene har startet en underskriftskampanje synes han bare er positivt. En del av strategien til ungdomsskolen er nemlig å engasjere elevene.
-Vi vil skape samfunnsengasjerte elever, så jeg ser positivt på at de engasjerer seg. De handler i tråd med det vi prøver å lære dem, sier Bråtveit.
-Ingenting er verre enn likegyldighet, sier han videre.
Bråtveit erkjenner likevel at når klassene blir større, så blir det vanskeligere, men med to kontaktlærere per klasse ønsker de å gjøre det beste utav det, og tror at det er med på å skape at elevene blir sett.
PC-er til alle
En av investeringene skolen har gjort er at fra neste skoleår blir det PC-er til alle elevene. Elevene vi har snakket med ønsker at ressursene blir brukt på tre klasser i stedet for to, men Bråtveit mener det er viktig at alle får PC for sosial utjevning.
-Det kommer et stort kull til neste år. De trenger PC-er de også. De vi har nå er gamle, og noen av de er ødelagte. Det er ikke godt nok, sier Bråtveit.
Økt konkurranse
Det er økt konkurranse fra private skoler som gjør at antallet elever i den kommunale skolen får færre elever enn før.
Bråtveit har ingenting mot konkurranse, men oppfordrer likevel folk til å velge den kommunale skolen, så lenge den er god nok.
-Det er viktig at så lenge skolen er god så er det viktig at de som søker på skole søker på den kommunale skolen for å beholde ressursene, avslutter han.
Back to Top